Ekspresówką do Białegostoku? Są już kolejne przetargi!

2023-09-16 10:05:45(ost. akt: 2023-09-16 10:45:14)

Autor zdjęcia: GDDKiA Białystok

Niedawno w mediach społecznościowych pojawiły się przypuszczenia, że ekspresówka łącząca Ełk i Białystok może nie powstać. Teraz już wiadomo, że tak się nie stanie!



Na początku września Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą wieloletni Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Do programu wpisano m.in. budowę drogi ekspresowej S8 Białystok – Suwałki. W mediach społecznościowych pojawiły się obawy, czy taka decyzja nie wpłynie na planowaną budowę innej ekspresówki, a mianowicie tej łączącej Ełk i Białystok.

Czyżby droga ekspresowa do Białegostoku miała ominąć Ełk ? Pozostaje mieć nadzieję, że po kampanii wyborczej wszystko wróci do normy — napisał w mediach społecznościowych ełcki radny Ireneusz Dzienisiewicz.

Teraz wiemy już, że tak się raczej nie stanie. Przypomnijmy, że droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. do sieci dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu. Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej. Natomiast odcinek Krynice – Białystok jest już w realizacji.

Podlaski oddział GDDKiA ogłosił właśnie przetarg na pierwszy odcinek S16 na Podlasiu.

Rozpoczęty przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka o długości 8,6 km od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic, gdzie będzie się ona łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8 — wyjaśniają przedstawiciele podlaskiego oddziału GDDKiA. — Po wyłonieniu wykonawcy w drodze przetargu planujemy podpisanie umowy w pierwszej połowie przyszłego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.

Odcinek Knyszyn – Krynice będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości co najmniej 5 metrów. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca.

Inwestycja ta wpłynie korzystnie nie tylko na podróżnych z Ełku, ale i całych Mazur. Po zmodernizowaniu 65-tki na odcinku Ełk – Olecko – Gołdap nasz region będzie jeszcze lepiej skomunikowany z resztą kraju.


Drogowy kręgosłup województwa Podlaskiego
Obie drogi ekspresowe, S16 Ełk – Białystok jak i S19 Kuźnica – Białystok – Lublin, są realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wraz z wprowadzoną 5 września br. do tego programu – drogą ekspresową S8 Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki) oraz praktycznie finalizowaną, jeśli chodzi o budowę, drogą S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko, będą razem tworzyć kręgosłup szybkiej i bezpiecznej komunikacji drogowej w województwie podlaskim. Ponadto wyprowadzą tranzyt poza granice miast i miejscowości łącząc region z resztą Polski i Europą.

GDDKiA, tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5