Via Baltica. Ekspresówką do samej granicy

2022-12-23 08:45:59(ost. akt: 2022-12-23 08:54:52)

Autor zdjęcia: Rafał Malinowski/GDDKiA

W czwartek został oddany do użytku około 24-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica na odcinku z Suwałk do Budziska, czyli granicy z Litwą.
W ramach zadania powstały m.in. dwa węzły (Suwałki Północ i Szypliszki) oraz dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód. Wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi (powiatowe i wojewódzka) krzyżujące się z drogą ekspresową. Oprócz jezdni głównych „eski”, w ramach zadania wykonana została sieć dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe.

Polski odcinek międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, został już doprowadzony do polsko-litewskiej granicy w Budzisku. Via Baltica, bo jej częścią jest droga ekspresowa S61 Suwałki - Budzisko, to przykład determinacji obecnego rządu, a także dobrej współpracy z naszymi sąsiadami. Litwa także dostrzegła, że Via Baltica jest szczególnie istotna dla rozwoju gospodarczego naszego regionu Europy i intensywnie pracuje nad realizacją swojego odcinka tej trasy — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W tym roku udostępniliśmy kierowcom ponad 47 km trasy Via Baltica. To dzisiejszy odcinek i oddany we wrześniu ponad 23-kilometrowy fragment Szczuczyn - Ełk Południe. Kolejne trzy odcinki Via Baltica o łącznej długości 55 km są w realizacji. W przyszłym roku ukończymy znaczą ich część, bo ponad 42 kilometry. Planujemy, że 2024 roku kierowcy przejadą już całą Via Batlicą na terenie Polski — powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Kierowcy mogą już korzystać z prawie 70-kilometrowego fragmentu Via Baltiki w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Kalinowo do granicy z Litwą. Dostępny jest też kolejny długi, ponad 65-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Kolno i Ełk Południe, a także odcinek Śnadowo - Łomża Południe. Droga ekspresowa S61 znacząco usprawnia tranzyt oraz poprawia bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego.

Po oddaniu do ruchu odcinka S61 Suwałki - Budzisko w realizacji pozostaną tylko trzy części S61 o długości nieco ponad 55 km.


W przyszłym roku udostępniony zostanie kierowcom blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko - mazurskie) oraz ok. 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego). Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe.

W połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży (węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno) ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego.

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

Odcinek S61 Suwałki - Budzisko jest realizowany w systemie Projektuj i buduj. Umowa z wykonawcą, firmą Budimex, została podpisana 8 stycznia 2020 roku i opiewa na ok. 1 mld zł.

GDDKiA, opr. tom

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5